Burnout

Van burnout is sprake als je roofbouw op jezelf hebt gepleegd door langdurige overbelasting. Je hebt jezelf zodanig uitgeput, dat je lichaam zich niet meer kan herstellen. Hierdoor kan je een opgejaagd of rusteloos gevoel krijgen, slechter slapen, piekeren, somber zijn en je slechter concentreren. Je komt dan in een overlevingsmechanisme terecht, doordat je stress-systeem niet meer functioneert zoals het oorspronkelijk is bedoeld.

In dit traject leer je de oorzaken van je stressklachten/burnout te ontdekken. Je onderzoekt welke patronen je in het verleden hebt ontwikkeld als reactie op sleutelmomenten in het verleden of op het gedrag van je verzorgers. Deze hardnekkige thema’s worden ook wel overlevingsbronnen genoemd. Zoals bijvoorbeeld je hang naar perfectionisme, een (té) groot verantwoordelijkheidsgevoel, please-gedrag (geen ‘nee’ durven zeggen/geen grenzen stellen), controlegedrag, faalangst et cetera. Aan het eind van het traject kan je de herhalende cirkel van je overlevingsbronnen doorbreken, relaties verbeteren, met plezier aan het werk blijven en effectiever met werkdruk omgaan. Hiermee voorkom je in de toekomst een burnout.

Hoe gaan we te werk?
Een gemiddeld burnout traject bestaat uit ca. 12 sessies van 1 uur. In het eerste gesprek wordt een plan van aanpak opgesteld. Hierin worden de overeengekomen doelen plus de wederzijdse bijdragen en verantwoordelijkheden expliciet gemaakt.

Tijdens het burnout traject krijg je onder meer antwoord op de volgende vragen: